Besqab utvecklar 48 nya bostäder vid Mälarens strand i Hägersten

Besqab ABs (publ) (“Besqab”) VD Magnus Andersson invigde på torsdagen bygget av 48 nya bostäder i projektet Lilla Häll vid Henriksbergsviken i Hägersten. Tillsamman­s med Jan Valeskog (S), Stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad skottades de sista fyllnadsmassorna i vid grundläggningen av husen.

Stockholms stad upprustar det kulturhistoriskt värdefulla industriområdet och öppnar för utveckling av ett nytt bostads­område, vilket Besqab får möjlighet att vara en del av. Här uppför Besqab två flerfamiljshus med totalt 48 nya bostäder varav många får fina vyer ut över Mälarviken.

Husen uppförs enligt miljöcertifieringen Svanen och får bland annat träfasad. Staden rustar och breddar strandpromenaden och gör om den till parkmark. De boende får nära till Axelsbergs T-banestation och centrum, service, vatten och natur. Även 4H-gården och båthamnen bevaras.

Magnus Andersson, VD Besqab:
“Vår ambition är att utveckla hållbara bostäder i attraktiva lägen, därför känns det extra bra att idag få inviga det här fina bostads­projektet vid Mälarens strand. I ett fantastiskt sjönära läge med grönområden och kommunikationer inom räckhåll har intresset för bostäderna varit rekordstort. Vid den första visningsdagen deltog över hundra personer och hälften av bostäderna är redan sålda.”

Jan Valeskog, stadsbyggnadsborggarråd i Stockholms stad:
“Detta är en kulturhistoriskt värdefull plats med höga boendevärden. Strandpromenaden upprustas och breddas och flera av de äldre byggnaderna bevaras. Det är glädjande att det byggs i Stockholm igen och att fler kan få bo i ett sådant här fint läge i staden.”

Certified Adviser för Besqab AB (publ) på Nasdaq First North Growth Market är Carnegie Investment Bank AB (publ).

Om Besqab
Besqab AB (publ) utvecklar hållbara bostäder av hög kvalitet i eftertraktade lägen i Storstockholm och Uppsala. Verksamheten omfattar även utveckling av samhällsservice för andras ägande eller egen förvaltning. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). Mer information på
www.besqab.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Andersson, VD, e:
magnus.andersson@besqab.se, t: +46 73 410 12 43
Anna Åkerlund, Chef IR och kommunikation, e:
anna.akerlund@besqab.se, t: +46 70 778 28 97
Certified adviser, e: certifiedadviser@carnegie.se, t: +46 73 856 42 65